miercuri, 3 aprilie 2013

bugetul local pe înțelesul meu- 2013 (proiect)

mâine, 4 aprilie, se discută și,sperăm, că și se votează bugetul local; actualul primar joacă un joc periculos, pentru că, după cât știu eu, limita legală impusă de către prefectură pentru votarea bugetului este undeva 6 aprilie;  dacă se dăpășește acest termen se încalcă condițiile de legalitate; a te lăsa pe ultima sută de metri pe mâna consilierilor, mai ales când ai nevoie de 12 voturi reprezintă un joc periculos, fie iresponsabil (consilierii pot respinge bugetul), fie un calcul rece ( în cazul acesta consilierii sunt forțați să voteze ceea ce li se pune în față), fie o negociere prealabilă a bugetului, ședința de consiliu va fi o simplă formalitate; oricum impresia de provizorat mă încearcă;

pentru că nu eram prea sigur cum stau cu exegeza bugetului am apelat la o persoană cu experiență care să mă deslușească; iată ce am înțeles în 20 de minute:

veniturile proprii, în mare, se realizează din taxe și impozite locale, iar banii de la bugetul de stat, o parte din suma de 71 de miliarde reprezintă sume defalcate din tva ( aprox. 69 de miliarde), ce se alocă fiecărei localități din românica pe baza unei formule: în funcție de numărul locuitorilor și de suprafața localității, iar restul sumei fiind reprezentat de către diferite taxe, venituri din proprietățile pe care le deține primăria, vânzări de bunuri și servicii, etc.

pe ce se cheltuie banii?



după cum se observă cea mai mare parte a banilor se duc pe salarii, pentru că bugetul acesta este un buget general al comunității, în care sunt cuprinse și salariile tuturor cadrelor didactice din podu iloaiei; interesant este că apare o discrepanță, între cheltuielile de personal preconizate la început de capitol și, dacă aduni sumele din interiorul bugetului pe capitolele cu cheltuielile de personal - față de suma inițială de  7.655, 00 lei, apare 8. 201, 00 lei, deci o creștere a cheltuielilor cu personalul de 546 lei (aprox. cinci miliarde și jumătate); cheltuielile cu personalul primăriei sunt în jur de 9 miliarde lei

consiliul local ne costă undeva la 124,00 lei (1,24 miliarde lei); poliția comunitară costă 194,00 lei (1,94 miliarde lei); la cultură, recreere și religie este alocat un fond de 700 milioane lei, din care 130 milioane este salariul bibliotecarei, restul urmând să fie împărțiți pe la parohii; 

un capitol separat este adresat investițiilor - aprox 13 miliarde lei; cea mai mare investiție propusă este pentru asfaltarea străzilor cuza vodă și petru rareș și amenajarea parcărilor și pavarea zonei centrale - 3,50 miliarde lei; pe locul doi se găsește contribuția de 2,50 miliarde lei la proiectul Arsacis - apă canal, iar pe trei pavele trotuoare 1,50 miliarde lei; văd că au rămas sf-urile lui baciu cu stații de autobuz; este prins în proiect și amenajarea iarmarocului (400 milioane lei), un parc de joacă la coșeri (40 milioane lei), pentru consilierii din zonă, precum și amenajare și reparații drumuri - 600 milioane lei (?), etc;

acest plan de investiții nu trădează decât o acută lipsă de fonduri, orașul țipă după bani; 12-13 miliarde reprezintă foarte puțin la poteanțialul economic și referitor la resursa umană, creativă din punct de vedere economic, care se găsește în zonă; investițiile anunțate sunt punctuale și maschează tocmai acaestă lipsă de bani, ceva de genul să facem și noi ceva; nu putem vorbi de o filosofie bugetară, de un plan de dezvoltare a orașului, din care ar trebui să facă parte și bugetul, vorbim de o împărțire a banilor și doar atât; 

pentru că dacă vrei să ai bani trebuie să acționezi în una din următoarele direcții - reduci cheltuielile  cu personalul (restructurezi apartcinikul din primărie) sau colectezi mai mulți bani la buget sau, dacă nu reușești acest lucru, crești impozitele, dar riști să colectezi și mai puțin, pentru că în ambele situații intervine problema ontologică ”n'ale papa, boborul”, atragi investitori creindu-le facilități sau îi atragi prin relații personale, etc, iar în ultimă instanță sau pe primul loc  rămân fondurile europene; nimeni nu oprește un edil să acționeze în toate cele patru direcții; și ai există o direcție, ce ține de specificul româniei, partidul, dacă ai tăi sunt la guvernare și ești bine văzut în partid, atunci poți obține bani pentru investiții ușor (noi ne aflăm în opoziție); 

ca să închei bugetul mi se pare confuz, voit confuz, cu lumini și umbre, și atât cât mă pricep, pentru că nu sunt contabil de meserie, este lipsit de strălucire și nu face decât să ilustreze o problemă națională - nu există bani pentru investiții, abia ajung banii pentru salarii; punct



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

atitudinea naște altitudinea.......



nu răspund pentru comentarii!