joi, 25 iulie 2013

dimensiunea saraciei si neputintei

asociația de proprietari nr. 1 are pe statul de plată un președinte, angajat cu convenție și validat de către adunarea generală a locatarilor, 1 contabil, un casier și un instalator cu jumătate de normă; aceștia sunt angajații permanenți; la aceștia se adaugă, conform legii, după cum mi s-a spus, un număr de cinci consilieri (contabilul este și consilier) și doi cenzori; cosilierii și cenzorii sunt retribuiți per ședință, care e una pe lună, respectiv un consilier primește brut pe ședință 110 lei, iar un cenzor 215 lei; președintele asociației are în jur de 900 lei lunar; legea care reglementează funcționarea asociației de proprietari este legea 230/2007, actualizată în 2011, legea asociațiilor de proprietari și normele metodologice de aplicare a legii 230, HG nr 1588/2007 (tăticul asociațiilor de proprietari este d-l opaina, președintele federației asociațiilor de proprietari din românia)

asociația de proprietari nr 1 are 22 de scări în administrare, adică 364 de apartamente, în care locuiesc aproximativ 630 de persoane; 

discutând cu d-l președinte al asociației, codru ghighi, am înțeles că noțiunea de „rău platnic” este greșit înțeleasă; de obicei când aplicăm această etichetă cuiva ne gândim la o persoană care are mijloacele financiare necesare, dar refuză să plătească facturile din nu știu ce motiv sau este o persoană comodă care „uită” să plătească datoriile către asociație (sunt și de ăștia), dar marea majoritate sunt oameni care atunci când trag linia la sfârșit de lună constată că trebuie să mai rostogolească niște datorii, care de-obicei reprezintă de cele mai multe ori „asociația”; dimensiunea sărăciei este următoarea - din 364 de apartamente restanțieri, cu debite și penalități mai mari de două luni, sunt 112 apartamente, circa 32%;

nu există nici o lună în care să se facă plata integral de către proprietari a datoriilor către asociație; în fiecare scară mai bine de jumătate dintre proprietari sunt datori la asociație; recordul îl deține un proprietar care cumulează cu tot cu penalități circa 270 de milioane de lei, dânsul aflându-se în litigiu cu asociația de ceva timp; și aici ajungem la altă problemă - asociația, după cum mi s-a spus, nu dispune de fonduri pentru a deschide procese „rău platnicilor”; pe factura de utilități se regăsesc apa, canal, gunoiul și cota asociației, din care se plătesc angajații, dar nu există un fond de rulment cu ajutorul căruia s-ar putea angaja un avocat care să reprezinte asociația;

și acum ajungem la problema gunoiului; la bloc gunoiul se plătește pe persoană, 4, 34 lei de persoană, spre deosebire de cei care stau la casă unde gunoiul se plătește pe gospodărie; lunar de la cele 630 de persoane ar trebui să se strângă în jur de 2.700 lei; de la începutul anului și până acum cel mai mult s-a strâns 1.700 de lei într-o lună; în 2013 trebuia să se încaseze pentru plata gunoiului 16. 960 lei, dar s-a încasat doar 11. 041 lei, reieșind o restanță lunară de circa 1. 279 lei; ca și timp restanțele la gunoi sunt mai lungi în timp decât cele la apă, dar sunt mai mari la apă ca și sumă, de exemplu în acest an trebuia să se încaseze la apă circa 20.500 lei, dar nu s-a reușit să se strângă de la proprietari decât circa 10.000 de lei, de aici și problema ca la sfârșitul lunii august, începutul lui septembrie apa să fie din nou întreruptă;

ceea ce nu am reușit să înțeleg este mecanismul penalităților, care transformă peste noapte un locatar cinstit într-un „rău platnic”: cât la sută, cine aplică penalitățile, care este legea, etc; ca să dau un exemplu la o datorie reală de 3.773 lei, reiese cu tot cu penalități o datorie de 14. 913 lei; aceste penalități, care cele mai multe se îndreaptă către furnizorul de apă, apavital, nu fac decât să subvenționeze ineficiența economică și primele grase ale directorilor; poate aici deputatul nostru, costel alexe, ar trebui să inițieze o lege care să limiteze aceste abuzuri ale furnizorilor de apă, gaze, electricitate, etc.;

am încercat să ofer o imagine în cifre a asociației de proprietari nr 1, o imagine sugestivă a ceea ce înseamnă nivelul de trai și situația financiară a trăitorilor la bloc; să nu credeți că la asociația nr 2 situația este mai roză; acolo am înțeles că sunt oarece probleme cu președinții, se schimbă mai repede decât șosetele noastre;

care ar fi soluția/soluțiile? soluții nu există pe moment, ci aceste soluții se construiesc în timp; până la urmă asociația este a proprietarilor, ei pot decide ce se poate întâmpla - pot de exemplu să decidă angajarea unui avocat și să deschidă procese împotriva „rău platnicilor”, pot să scoată apometrele în afara ușii, în racorduri individuale, ca atunci când un locatar nu-și achită datoriile să fie debranșat numai acesta și nu întreaga scară, pot cere convocarea unei adunări generale a asociației, să fie prezenți și să discute problemele rațional, nu emoțional, în prezența autorităților locale, a furnizorilor de utilități și împreună să găsească soluții; pot cere un audit externe a finanțelor asociației, pe care să-l plătească, cu toate că ultimul audit contabil a fost realizat recent de către experți contabili ai judecătoriei iași; și dacă toate astea nu funcționează atunci pot renunța la apartament, pentru că-i prea scump pentru ei, și se pot întoarce la țară, la mama și tata, la moșteniri, etc., unde nu au de plătit gunoiul, n-au penalități la apă, unde pot cultiva pământul și bea apă din fântână (sper că n-am enervat prea multă lume, dar situația pare fără ieșire); punct

4 comentarii:

  1. Consilierii si cenzorii ce fac? De ce trebuie sa primeasca sumele respective pentru fiecare sedinta? Multumesc, anticipat, pentru raspuns!

    RăspundețiȘtergere
  2. cenzorii verifică legalitatea actelor, iar consilierii... chiar nu știu care este rolul lor, am să mă interesez :)

    RăspundețiȘtergere
  3. frumos si documentat articol! de nici unde, aici am in vedere comentariile din ultima vreme pe aceasta tema, de ce n-au fost virati banii colectati de la populatie catre firma de salubritate timp de 15 luni? cum se numeste aceasta fapta din punct de vedere penal si cine este responsabil pentru ea?

    RăspundețiȘtergere
  4. sunt datorii „reziduale”, resturi de plată, pentru că în nici o lună nu s-a acoperit total plata gunoiului, sunt 15 luni ca timp; dacă ceea ce spui tu se întâmplă/s-a întâmplat se numește abuz în serviciu, deturnare de fonduri, fals și uz de fals

    RăspundețiȘtergere

atitudinea naște altitudinea.......



nu răspund pentru comentarii!