marți, 3 septembrie 2013

economia gunoiului

astăzi mi-am propus să repun pe tapet problema spinoasă a gunoiului menajer, dar din perspectiva operatorului de servicii - sc predemet sa; discuția avută cu d-l director zero mi-a mai clarificat o parte din problemă, care este departe de a fi rezolvată, oferindu-mi o perspectivă cronologică a evenimentelor cu documentele pe masă; 

prima problemă lămurită de către d-l zero a fost aceea că administrația locală (consiliul local și executivul local) a știut cu ceva timp înainte de intenția sa de a suspenda ridicarea gunoiului; într-un proces verbal din 26/06/2013, apare, la pct 9 (diverse), meționată de către d-l zero această problemă a gunoiului, în care dânsul informează consilierii și primarul despre situația creată, menționând că ”va ridica gunoiul din ce în ce mai rar”, iar pe 15 iulie s-a decis de către sc predemet sa sistarea serviciilor de salubritate către asociațiile 1 și 2; dar, din discuțiile purtate cu d-l zero a reieșit că și în ședințe de dinaintea celei din iunie problema a fost pusă pe ordinea de zi  de către acesta, iar reacția administrației am văzut care a fost;

pe 4/07/2013 este înaintată din nou o adresă către administrația locală în care se prezintă punctul de vedere al firmei sc predemet sa precum și situația datoriilor, iar pe 10/07/2013 sunt înaintate preavize celor două asociații de locatari;
cum reiese din document societatea a practicat prețuri sub cele care se practică în piață, precum și faptul că nu au fost aplicate penalități la sumele restante;

dar, până la urmă, nu acesta este miezul problemei; este alegerea firmei ce prețuri practică, dacă aplică penalități sau nu, în spatele fiecărei decizii aflându-se calcule economice sau, cel puțin, așa mi s-a dat de înțeles; calculele economice și afinitățile elective ale d-lui director zero (pentru că așa se întâmplă în orașele mici în care toată lumea cunoaște pe toată lumea), aceste lucruri au făcut ca acest scandal să explodeze în vară, scandal care a fost exploatat politic de către adversarii politici ai actualului primar, aceasta și pe fondul inabilității sale de a gestiona eficient și cu profesionalism situația creată, care s-ar fi putut întoarce în favoarea sa; 

***

uniunea europeană a impus închiderea tuturor gropilor de gunoi care existau la un moment dat, acestea nefiind conforme cu standardele europene în domeniu, acest lucru întâmplându-se cu anul 2009;  inevitabil închiderea gropilor neconforme a dus la o mărire de preț pe metrul cub de gunoi depozitat de către gropile conforme; până în primăvară sa predemet sa avea contract cu groapa de gunoi de la târgu frumos, unde mc de gunoi depozitat era de 25 de lei fără tva; dar aceasta a fost închisă;
contract salubris - 23/05/2013
forțat de aceste împrejurări sc predemet sa a trebuit să încheie o serie de contracte cu alte locații deținute de diferiți operatori în domeniu: pe 23/05/2013 încheie cu salubrisul iași un contract pentru groapa deținută de către aceștia la iași, unde mc de gunoi depozitat este de 50,5 lei cu tva; pentru a depozita o mașină de gunoi în acea locație firma plătește un preț de 50,5 lei mc X 47 mc per mașină = 2. 373,5 lei; un alt contract este derulat cu o groapă de gunoi de la roman unde mc de gunoi depozitat cu tot cu tva costă 30 de lei, unde rezultă că depozitarea unei mașini costă 1.410 lei; predemetul mai administrează și o groapă de gunoi aflată la săveni, botoșani, dar care se va închide în anul 2016; la momentul acesta predemetul duce gunoiul spre depozitare la roman, care din punct de vedere economic este cea mai rentabilă locație, săveniul fiind nerentabil din cauza distanței, iar iașiul din cauza prețului practicat de către salubris; 

***
pe 30/07/2013 sc predemet sa înaintează administrației locale noile prețuri; acestea au fost aprobate de către consiliul local; din declarațiile d-lui director zero reiese că sc predemet sa practică în general prețuri cu circa 20% mai mici decât contracompetitorul său pe piața gunoiului sc salubris sa; salubrisul practică un preț de 78 lei mc gunoi depozitat, iar predemetul un preț de 50 lei mc; 


prețuri salubris
prețuri predemet aprobate CL

prețurile salubris urcă și sunt diferite pentru 4 persoane sau mai mult de patru persoane, predemetul se oprește cu prețul undeva la 3 persoane sau mai mult de 3 persoane, un alt fapt este acela că la agenții economici salubrisul practică un preț de 74 de lei mc, iar predemetul 50 de lei mc, dar, așa cum remarca și directorul de la predemet din păcate nu se poate face o diferențiere între societăți, pentru că sunt unele care au două sacoșe de gunoi pe săptămână, iar alte societăți câte 3 mc pe lună și astfel se creează o nedreptate  și o discriminare între firmele mici și cele mari, care sunt favorizate de situație; 

***


dar, cum se întâmplă în românica, lucrurile nu au niciodată o finalitate, ci sunt un proces, care nu se sfârșește niciodată; în ședința extraordinară din 9/08/2013 s-a înființat o taxă specială de salubrizare, în valoare de 8 lei pe apartament, care se plătește la primărie și va fi inclusă în taxele și impozitele locale; la rândul său, din ce am înțeles din declarațiile d-lui director zero, sc predemet sa are un contract cu primăria încheiat cu 15/08/2013 prin care va ridica gunoiul contra unui preț de 50 de lei mc; și acum calcule (dacă greșesc, greșesc prin eroare): în podu iloaiei sunt 683 apartamente (asociația 1/319 ap + asociația 2/364 ap) X 8 lei/apartament = 5. 464 lei lunar ar trebui să încaseze lunar primăria de la proprietarii de apartamente; lunar primăria va trebui să deconteze sc predemet sa câte 50 lei mc; 

din pdv al predemet acesta a făcut o afacere bună, proprietarii de apartamente au făcut o afacere bună, primarul a făcut o afacere bună (de imagine mai ales), numai comunitatea per ansamblu nu a făcut o afacere bună, pentru că ea a preluat datoriile rău platnicilor pe spinarea sa; eu sunt sigur că vor fi sub 10% proprietari de apartamente care să-și achite lunar cei 8 lei la fisc, de unde tragem concluzia că datoriile vor crește ale asociației de proprietari către primărie de data aceasta; 

lunar din podu iloaiei se ridică (la blocuri) aprox 140 mc de gunoi X 50 lei mc (contract) = 7. 000 lei încasați de societatea care prestează servicii; 5 000 de lei reprezintă factura de la blocuri, iar 2 000 de lei factura societăți, după spusele d-lui director zero; factura achitată de către cele două asociații pe preț vechi, de dinainte de a izbucni acest scandal era lunar de 4 700 de lei; apare o diferența de 764 de lei, care va fi achitată de către primărie, adică din bugetul local existând riscul ca anumiți contribuabili să plătească de două ori pentru același serviciu; 

***

contractul actual cu prețul de 50 lei mc, intrat în vigoare pe data de 15/08/2013 se va încheia pe data de 31/12/2013, când va fi organizată o licitație pentru a găsi o firmă care să opereze pe piața locală; există zvonul că administrația locală ar dori să lucreze cu salubrisul, care am văzut că are prețuri mai mari; între tim se pregătesc caietul de sarcini și celelalte hârțoage care vor trebui pentru licitație; 

aprobare caiet sarcini pentru licitație
o anomalie este aceea că există o hotărâre de consiliu local care a validat niște prețurile și există un contract care operează cu alte prețuri; 

***

am încercat să prezint situația din pdv economic, dincolo de patimile politice; în primul episod am căutat să prezint dimensiunea socială a problemei, mai există o fațetă, cel puțin, dimensiunea administrativă, care nu poate fi prezentată decât de administrația locală, de primar; este clar că aici calculele din perspectiva predemet sunt doar de natură economică și nimic altceva sau dacă o fi și altceva eu nu am sesizat; oricum la prețul actual, așa cum a ținut să sublinieze d-l director zero, societatea nu merge nici pe pierdere, nici pe profit;


chiar dacă licitația aduce pe plan local un alt operator sau rămâne tot acesta, problema va exploda undeva prin vara viitoare iarăși, pentru că nu se rezolvă problema ” răi platnicilor”; o soluție ar fi, așa cum a reieșit din diferite discuții și cum s-a conturat, ca primăria să-și înființeze propria societate de salubrizare, să înființeze spații de colectare a gunoiului pe întreg teritoriul orașului, unde să ducă gunoiul tot melteanul, să se instituie o taxă de salubritate permanentă pentru susținerea parțială/totală a acestei societăți, pentru că ea ar putea opera și în alte localități, etc: sau s-ar putea înființa o societatea în parteneriat public - privat: închiriat mașini de la predemet, etc; de asta sunt atâtea capete luminate acolo, la primărie, să găsească soluții, nu să genereze probleme, că de astea ne este cocoșit spatele; punct


8 comentarii:

  1. POATE AR TREBUI CA PREDEMETUL SA INCHEIE CONTRACTE INDIVIDUALE CU PROPRIETARII, CIT MAI MULTE:SA AIBA OAMENI PE TEREN CARE SA PIEPTENE TOT ORASUL, INCHEIND CONTRACTE SI PERCEPIND TAXA LUNARA,AR FI MAI SIMPLU SI MAI EFICIENT, AR AVEA INCASARI LUNARE CIT DE CIT,IN FUNCTIE DE CIT DE BINE SE MISCA OAMENII LUI. SALUBRISUL ASA ACTIONEAZA IN MULTE ZONE. TAXA INCASATA PRIN PRIMARIE VA DUCE REPEDE LA BLOCAJ ,FIIND UN PROCENT DIN IMPOZITELE CE SE INCASEAZA. INCASARI CARE CRED CA SUNT MICI, DEPINZIND DE GRADUL DE BUNASTARE SI DE SIMTUL CIVIC AL POPULATIEI. PE CARE LE CUNOASTEM. NU CRED CA VOR VENI LUNAR LA PRIMARIE TOTI OAMENII DE BINE AI ORASULUI SA-SI PLATEASCA TAXA DE 8 LEI PE LUNA, SA FIM SERIOSI. PE OPERATOR IL INTERESEAZA SA-I VINA BANU GRUP LUNAR ,DACA SE POATE IN BAZA UNUI CONTRACT CU ADMINISTRATIA ,EVENTUAL CU PENALITATI ,LEGALE, DESIGUR, SI CARE POATE AJUNGE IN CAZ DE CEVA,SI IN INSTANTA. MA GINDESC CA AR TREBUI SA FACA SI OPERATORUL OLEACA DE EFORT SA-SI INCASEZE TAXELE DE LA CEI CARE EFECTIV BENEFICIAZA DE SERVICIILE SALE, NU SA SPARGA CAPU ADMINISTRATIEI OBLIGIND-O SA-SI IA PE CAP O SARCINA MAI MARE DECIT POATE (INCASAREA UNEI TAXE CARE I SE CUVINE ALCUIVA, NU SIESI ).SAU SA FIE ACESTA UN CONFLICT CE SE VREA INTRETINUT? CUI SERVESTE ?

    RăspundețiȘtergere
  2. Nici nu stim unde trebuie sa mergem pentru a plati aceasta suma... Primaria este mare...

    RăspundețiȘtergere
  3. Raspuns pentru Anonimul de pe 4 septembrie:
    O sa-ti rapund punctual la postare:
    - in primul rand, Predemetul nu poate incheia contracte individuale cu apartamentele pnetru ca nu se poate controla cantitatea de deseuri ridicata, intrucat multi proprietari de apartamente ar refuza contractarea (spun din experienta, am incercat acest mod de lucru si s-a demonstrat a fi un esec); in acelasi timp, cei care vor refuza contractarea vor duce totusi gunoiul la punctul de colectare (pentru ca asa e romanul, se simte bine cand fenteaza sistemul, nu cand este corect); in concluzie, Predemetul ar trebui sa ridice o cantitate de gunoi care nu este platita de nimeni (ceea ce s-a si intamplat de alfel din 2008 pana acum, la punctele de colectare aferente asociatiilor de locatari s-au adus mii de metri cubi de catre persoanele din imprejurimi - zecime de exemplu- care au refuzat sa incheie un contract de salubrizare cu firma noastra);

    - in al doilea rand, v-as invita sa mergem impreuna sa incercam sa incheiem cateva contracte de salubrizare, sa pieptanam orasul cum spuneti dumneavoastra, sa vedeti ce reactii au locuitorii orasului in acest sens; pana una alta, va pot da eu cteva exemple (va spun la fel, din proprie experienta): "ce-mi trebuie pubela, eu ingrop gunoiul in gradina, acolo am o groapa", "n-am nevoie domle' de pubela voastra, plecati de la poarta mea!" (de fapt acest gen de persoane au dus gunoiul la punctul de colectare si Predemetul l-a ridicat gratuit ani de zile); in cazul apartamentelor, locatarii n-ar mai deschide usa a doua oara cand ar fi vorba de incheierea unui contract, d-apoi cand e vorba de plata;

    - in al treilea rand, nu inteleg de ce o spuneti ca o acuza - faptul ca operatorul vrea sa-i vina banul grup - pai cum altfel sa-i vrea, cu taraita, dupa cateva luni? operatorul tot grup ii da la depozitul de deseuri, tot grup ii da Lukoilului pentru motorina, tot grup ii da angajatilor sub forma de salarii, sau dumneavoastra v-ar conveni sa primiti salariul la locul dvs de munca cate putin, din cand in cand?

    - in al patrulea rand, singurul cap spart in momentul de fata este cel al Predemetului, pentru ca in prezent, avem peste 1 miliard de lei vechi blocati la datornici (tepari), cu sanse minime de recuperare;
    In incheiere, va transmit ca, dupa cum ati putut citi si mai sus in articol, acest contract pe care Predemetul il deruleaza cu primaria va expira la 31.12.2013, si nu este obligatoriu ca firma noastra sa-l continuie, mai ales ca in sedinta de consiliu local unii consilieri, printre care si dl Baciu au gasit deja solutia, citez: "Am cumparat tractor si remorca, sa se adune tot gunoiul si sa se puna pe un deal la uscat. Domnule primar Istrate, urcati pe tractor si treceti la treaba!". Sau dl prof Codru care a solutionat problema prin achizitionarea unei masini autocompactoare si infiintarea serviciului la nivel de primarie (tin sa-l informez pe aceasta cale ca ca este nevoie de cel putin 100000 (un miliard) de lei pentru a urni legal acest serviciu doar in prima faza, sa nu mai zic de angajari si posturi blocate).

    Daca mai aveti nelamuriri, va asteptam la sediul Predemet de pe strada Scobilteni nr 2.

    Pentru anonimul de pe 5 septembrie: Mergeti la primarie, intrati in hol, dati buna ziua si intrebati gardianul de serviciu unde se poate plati gunoiul, asta ca sa nu va rataciti in cele peste 70 de etaje ale primariei.

    Razvan Ciorpac - Sef serviciu salubrizare - SC PREDEMET SA

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma corectez mai sus: din graba am scris "dl Codru" (cu gandul fiind la Asociatiile de locatari). Ma refeream la domnul consilier prof. Cojocaru.

      Ștergere
    2. dincolo de răspunsul tău argumentat, pe care-l apreciez, și de entuziasmul tinereții, nu există „țepari” într-o relație comercială/economică civilizată, există doar clienți și operator de servicii, care-și onorează sau nu contractul

      apreciez la fel de mult ironia ta „fină”, dar nu cred că d-na/d-l în cauză reclama faptul că se rătăcește prin primărie, ea reclama lipsa de comunicare eficientă din partea administrației locale,faptul că nu sunt dispuși la dialog cu alegătorii/cetățenii; cred că a fost la fel de ironică, ca și tine, dar mai fină :)

      eu apreciez efortul pe care l-a făcut d-l director zero, care și-a dedicat o parte din timpul său pentru a lămuri aceste lucruri, astfel eu având posibilitatea să scriu ceva pe baza actelor, nu pe baza a ceea ce vorbesc unii sau alții (am constatat că sunt mulți din cei implicați în administrația locală - consilierii locali, care nu cunosc problema și discută pe baza a ceea ce spune unul sau altul, nu au curajul/dorința să caute actele, să le citească), nu aceeași disponibilitate am întâlnit-o la autoritățile locale, care se pare că ...nu vreau și nu vreau; asta e!

      Ștergere
    3. trecand peste greselile gramaticale, din toate discutiile(forumuri, administratie locala, piata, coltul strazii, etc) n-am inteles de ce timp de 15 luni-luand durata cea mai mare de timp- Predemetul n-a facut nimic pentru a recupera banii datorati de asociatiile de locatari? daca Predemetul nu a calculat penalitati, asociatiile de proprietari de ce le-au calculat si incasat? gandesc, daca pot spune asta, cea mai buna solutie este individualizarea contractelor de salubrizare si furnizare a apei potabile.

      Ștergere
  4. ca să-ți răspund punctual, amintesc la un moment dat despre ”afinitățile elective” ale d-lui director zero, adică s-s-ntâmplat ca la asociația nr 1 să intre președinte d-l codru,prieten cu d-l zero, iar la asociația nr 2 s-a schimbat președintele, lucruri care au făcut să amâne această decizie, până ce a intrat în discuție calculul economic, adică datoriile care se acumulau fără perspectiva stingerii lor din partea asociațiilor;

    referitor la contoare apă individualizate s-a reușit lucrul ăsta doar la două scări, după știința mea, iar restul refuză din lipsa banilor sau pur și simplu le convine situația actuală;

    cu penalitățile încasate - lucrul acesta se va clarifica după controlul pe care-l va face un contabil autorizat angajat de către primărie(s-a și adoptat o hotărâre de consiliu în acest sens)

    RăspundețiȘtergere
  5. Imi place ca se pot aborda profesional unele probleme!

    RăspundețiȘtergere

atitudinea naște altitudinea.......



nu răspund pentru comentarii!