sâmbătă, 9 ianuarie 2016

transparența decizională - partea I

încerc de ceva timp, inițiind acest blog, participând la ședințele de consiliu local și punând pe blog unele documente care mi se par relevante, dicutând cu actorii politici locali, să sensibilizez autoritățile locale, să fie mai transparente cu cetățenii; nu mă refer doar la nivel macro (hotărâri de consiliu local, contracte strategice, viziunea strategică asupra dezvoltării localității, etc), am în vedere și lucrurile concrete, zilnice (concursuri de angajare, persoanele care beneficiază de ajutoare sociale, rapoarte de activitate pe departamente, etc), suntem o comunitate mică și, cred. că s-ar putea livra aceste lucruri către cetățeni de către administrația local; ar fi o dovadă de respect față de cetățeni și, un semn, că ne îndreptăm către o direcție bună;

câteva lucruri pe care le-am observat eu, în ceea ce privește transparența decizională:


1) în ceea ce privește convocare ședințelor de consiliu local, lucru care intră în atribuțiile primarului, acestea nu se convoacă cu 5 zile înainte, așa cum prevede legea (L215/2001, art 39, al 3); când se face convocarea ar trebui puse la dispoziția consilierului și materialele înscrise pe ordinea de zi; nicodată, dar niciodată, în timpul mandatului actualului primar nu au fost respectate prevederile legale în această direcție (bănuiesc că nici în precedentele mandate, ale foștilor primari);

- legiuitorul a prevăzut un timp de reflecție pentru consilieri, timp în care acesta poate studia documentele, temeiul legal care se află la baza proiectelor de hotărâre, poate informa cetățenii, le poate cere opinia, poate vedea oportunitatea, etc, este un timp de diseminare și consultare;

- așa cum se fac convocările la noi, chiar și cu o zi înainte de ședință află consilierii de ședință, este subminată autoritatea consiliului local,  iar activitatea lor de bază, de for deliberativ, este dusă în derizoriu;

- nu există printre consilieri o cultură democratică și nici sentimentul că ei îi reprezintă pe cetățeni: consilierii primarului îl reprezintă pe acesta în consiliu și-i apără interesele acestuia, chiar cu riscul comiterii de ilegalități, iar ceilalți consilieri se reprezintă pe ei, iar uneori primesc câte un ordin de la județ să voteze într-un anumit fel; nu există un dialog real între consilieri și cetățeni; aceștia nu cunosc agenda cetățenilor;

- încă o chestiune, pe care am observat-o, majoritate inițiativelor legislative în consiliul local aparțin primarului sau vice-primarului; consilieri au o activitate doar formală, redusă la a ridica mâna în ședință, pentru a aproba sau nu inițiativele primarului (depinde de relația personală cu primarul) și de a constitui cvorumul de ședință; în cei trei ani de mandat al actualilor consiliri eu nu am auzit decât de inițiativa o unui consilier, ipate, cu privire la premiul văideanu; sunt mai multe cauze: consiliul local nu are aparat de specialitate, care să ofere expertiza necesară consilierilor (să nu uităm că aceștia nu sunt nici avocați, nici economiști, nici sociologi, sunt oameni fără expertiză de specialitate); primarul blochează activitatea forului deliberativ, subordonând activitatea acestuia propriilor sale; face acest lucru prin intermediul consilierilor pe care-i controlează, negociază punctual cu unul sau altul dintre consilieri, oferind în schimbul votului mici favoruri personale sau controlează în totalitate mecanismul prin care se inițiază proiectele de hotărâri, practic forul deliberativ este subordonat primarului;


2) conform art 42, din legea 215/2001, ședințele de consiliu local sunt publice, cu toate acestea nu a existat o publicitate reală a datei și orei când se țin ședințele;

3) procesele verbale de ședință sunt redactate de către secretara primăriei; președintele de ședință și secretara își asumă prin semnătură veridicitatea celor scrise acolo; am constatat, de multe ori, că acestea sunt sintetic-evazive, ele nu cuprind toate opiniile exprimate de către consilieri în timpul ședințelor, mai ales opiniile care sancționează comportamentul primarului; dacă ar fi lecturate de către cineva exterior vieții politice locale, acesta și-ar face o imagine deformată asupra consiliului local;
- procesele verbale sunt manipulate subtil în favoarea primarului, astfel că ele nu mai reflectă realitatea politică locală; cu toate  acestea o cutumă din consiliu face ca acestea să fie votate de către consilieri, iar atunci când au fost obiecții (de 3-4 ori s-a întâmplat acest lucru/ ipate, tcaciuc, cojocaru, când era în opoziție, popovici, baciu florin), într-un final au trecut cu votul majorității;  în art 42, al 5 se spune că în procesul-verbal trebuie menționate exact opiniile exprimate;
- în trei zile (art 42, al 7, legea 215/2001) o copie a procesului verbal ar trebui făcută public, pentru ca cetățenii interesați să poată fi la curent cu ceea ce se-ntâmplă în consiliul local, cu ceea ce s-a dezbătut, cu hotărârile care s-au luat, pentru că-i privesc direct; nici acest lucru nu se-ntâmplă; iarăși avem de-a face cu o publicitate formală, doar pe hârtie;

4) bugetul local, elaborarea și adoptarea acestuia, se sprijină pe o serie de principii bugetare: legea 273/2006, art 8 stabilește că „procesul bugetar este deschis și transparent”, dacă  se afișează pe pagina de internet a instituției și/sau la avizierul autorității administrației locale, proiectul de buget precum și execuția bugetară a acestuia; apoi, dacă există o dezbatere publică cu prilejul adoptării acestuia și dacă contul anual al execuției bugetare este prezentat într-o ședință publică; până acum nici unul din aceste lucruri nu a fost respectat  și pot spune că din punct de vedere al transparenței și publicității procesul bugetar la nivel local este viciat, de ignoranță, rea credință și incompetență;

- am făcut și eu încercări de a intra în posesia unor documente ce țin de execuția bugetară, pentru că, dacă ar exista transparență, acesta este documentul care-l interesează pe cetățean, deoarece bugetul este o proiecție, un plan de venituri și cheltuieli, pe când execuția reprezintă prețul concret care se oferă pentru becurile din centru, cât s-a plătit pe piatra macadam, cât se plătește, de exemplu, pentru deratizarea iarmarocului, etc.
întâmpinarea pe care am făcut-o în baza legii


când nu am primit răspuns am depus o reclamație administrativă
- există și o serie de proceduri de publicitate a bugetelor (ord. de urg. nr 63/ 2010): să publice pe pagina de internet proiectul de buget, pentru a fi supus dezbaterii publice, adică cetățenii să emită opinii, amendamente, propuneri, pe care comisia care elaborează bugetul trebuie să le ia în dezbatere și, pe cele rezonabile și sustenabile, să le includă în proiect; după aprobare, în maxim 5 zile lucrătoare bugetul trebuie publicate pe site;
- trimestrial și anual trebuie aduse la cunoștința cetățenilor execuția bugetară;
- registrul datoriei publice, până la data de 31 ianuarie a fiecărui an, trebuie publicat pe site;
-programul investițiilor publice, în 5 zile lucrătoare, va fi adus la cunoștința cetățenilor;

5) ordonanța nr 63/2010 stabilea obligativitatea pentru primării, ca până la data de 31 decembrie 2010, acestea să-și realizeze pagini de internet; nici până astăzi nu a fost realizat acest site, cu toate că, an de an, sunt prinse în bugetul local sume cu această destinație;

într-un timp al informației digitale, dacă tastezi primăria podu iloaiei, vei afla că primar este baciu și că „a fi om e lucru mare”;


ps: am ținut să deschid posturile pe acest an, cu aceast subiect, care mi se pare capital pentru modernizarea administrației locale;

9 comentarii:

  1. dragi locuitori ai acestui orasal minunat,dar prost cirmuit,ca asa ne trebuie daca o data la patru ani nu gindim cu capul,am avut de pierdut multi ani,8 alexa,4 baciu si 4 istrate.Acusica bat la usa alegerile treziti-va si alegeti un om calm,care tot timpul sa poata sta de vorba cu noi nu sa se asgunda(ex.Istrate ca asa l-a invatat alexa) ginditi foarte bine la cine ne vom orienta sa alegem primar.Uitati cum se mai misca cite ceva la localitatile din jurul nostru la noi nimic atitea ani am batut pasul pe loc.Tinerii nostri din localitate iau drumul strainatatii pentru a fi sluga la strainii sa cistige un ban ca in localitatea noastra nimic.Vedeti ce bine s-a dezvoltat localitatea Letcani si cite locuri de munca s-au creat,bravo acelui primar care este cu picioarele pe pamint.Acest primaras la noi nu astiut decit sa se apuce de furat cu o gasca de pe linga el in rest nimic.Toata lumea ride de noi.Asa ne trebuie.

    RăspundețiȘtergere
  2. In decembrie domnule crismariuc ne spuneati ca la obor se incaseaza 50.000 lei in cinci luni,dar la casieria primariei ajung mai putin de jumatate din aceasta suma,tinind cont ca FRATIORUL dumneavoastra este incasator si raspunde de acei bani. Doua lucruri trebuie lamurite,ori dumneavoastra sunteti un mare MINCINOS ori fratiorul un mare HOT. Parerea mea este ca amindoi aveti ambele calitati.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai curaj sa vii la casierie sa vezi procesele verbale de predare a banilor catre casierie, unde se poate vedea ca in medie pe fiecare zi de iarmaroc se string cam 2500 ron, uneori mai mult alteori mai putin , inmultit cu 4 , se fac cam 10000 ron pe luna ori 5 , cam iese 50000 ron, dar tot la casierie se pot vedea si procesele verbale de predare de pe timpul cind era la incasat Unisol si Badageana si se predau cel mult 1500 ron pe ziua de iarmaroc.
      Asa ca nu incercati sa mutati atentia subiectului cu acuzatii mincinoase, adica banii sunt la voi si voi va bateti joc de ei si de oamenii din Podu Iloaiei si spuneti ca fura Crismariuc.
      Daca sunteti cinstea intruchipata , ia faceti publica toata executia bugetara pe 2013, 2014,2015 si proiectia bugetara pe 2016.,sa inteleaga oamenii astia ,ca la ce sume s-au cheltuit se asfalta si Cositeni-ul!!!

      Ștergere
    2. Perfecta dreptate ai adumitroaie fainosu si cu alexa uleiosu numarau banii din icasari la uleios acasa la bloc supervizati de zanogia jigodia ma refer la cel din urma se spune ca tinea de sase si cand sa furat uleiul din primarie .

      Ștergere
  3. Habar nu ai ce inseamna sa lucrezi cu bani statului ,tu crezi ca ai un sac de bani in fata si ei din el cand vrei tu sau cat vrei tu ,salariatii din primarie nici nu lucreaza cu bani totul se face numai prin trezorerie ,nimeni nu vede nici un leu iar pentru o plata trebuie en semnaturi tu crezi ca isi risca cineva viata .Nu esti decat un om rau si afurisit ca daca nu te-asi fi cunoscut chiar as fi crezut ce spui ca este adevarat dar in urma la fel blamai si institutia noastra cu tot felu de minciuni ,chiar ma bucur ca nu nu te baga in seama ca cine te crezi tu ca esti. La cat impozit platesti tu ai prea multe ,cred ca sunt alti care platesc mai mult si au dreptul sa stie .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai si normal ca nu vede nimeni nici un leu, decit executantul lucrarilor efectuate, care la rindul sau da paraindarat cui trebuie sa dea.
      Doamna Dorina, se vede ca nu ai studii destule sa ocupi postul pe care il ocupi, de aceea iti sugerez sa nu mai scrii niciun comentariu ,ca te faci de ris, serios, totodata si dl Vicu pretendent la fotoliul de primar ,"absolvent" al facultatii de drept, am observat ca e doxa de carte sau probabil a trecut din clasa a cincea direct la facultate.

      Ștergere
  4. Domnule Stefan am inteles ca nu cu mult timp in urma primaria a aranjat un concurs si avem un nou jurist .Nu am inteles al cui este juristul a primariei al primarului sau al consiliului local dar oricum scoala a facut-o la fara speranta asa ca ..........vom avea transparenta .In legatura cu transparenta de pana acum de care sa ocupat roxi ma refer la angajari cotracte licitatii asteptam DNAul

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Fratica sa vezi ce somitate au angajat la serviciul personal asta a facut scoala la fara frecventa[ dizainer la cusut saci ] la CAP Dumesti ferma Hoisesti.

      Ștergere
  5. Domnilor, intreb daca ord 63/2010 nu este abrogata, de ce nu se aplica? Eu cred ca legislatie exista dar nu se aplica in primul rand de cei care vor sa ascunda de ochii opiniei publice comisioanele grase ce le revin din contracte, de aceea, istrate & company nu va face publice aceste contracte decat in fata anchetatorilor care nu vor intarzia sa apara dupa alegeri. Regretabil este faptul ca nici macar consilierii locali care sunt in opozitie nu insista pentru a se intra in legalitate ,ei chiar daca sunt in opozitie s-ar putea sa fie asimilati de catre electorat, actualei administatii. Nu este deajuns sa spui ca suntem in opozitie ca istrate face ce vrea ca are majoritate.

    RăspundețiȘtergere

atitudinea naște altitudinea.......



nu răspund pentru comentarii!